Olen 27-vuotias freelancer Turusta, ja olen tehnyt jo useamman vuoden ajan nettisivuja yrityksille. Itse työ ei sinällään ole mitenkään erityisen haastavaa silloin, kun pääsee sorvin ääreen eli sivuja rakentamaan, koska se on minulle helppoa. Tie itse työhön on kuitenkin välillä kuoppainen ja mutkikas, koska freelancerin pitää myydä jokainen työnsä erikseen. En ole aina ollut kovin hyvä myyjä, ja olen joutunut aika paljon harjoittelemaan työni myymistä. Jos ottaa puhelimitse yhteyttä toimijoihin, niin silloin kannattaa miettiä, missä järjestyksessä asiansa puhuu. Aiemmin en kertonut soittaessa mitään itsestäni, koska ajattelin, että työni puhuvat puolestaan. Ihminen puhelimen toisessa päässä ei kuitenkaan pääse heti töitä näkemään tai niihin tutustumaan, joten kannattaa kertoa hieman esimerkiksi missä on opiskellut ja kuinka kauan on alalla ollut. Itse lähestyn yleensä ihmisiä sähköpostitse ja soitan perään.

freelance

Suhteet yritysmaailmaan

Yritän solmia suhteita ja verkostoja yritysmaailmaan. Jos on oikeita tuttuja, niin silloin saa kuulla uusimmista projekteista heti kärjessä. Tällöin voi antaa jo ideointivaiheessa oman panostuksensa ja kertoa, miten oma osaaminen voisi hyödyttää yritystä. Esimerkiksi Slush ja muut tapahtumat ovat hyviä paikkoja, joissa kannattaa käydä katsomassa, minkälaisia startup -yrityksiä tällä hetkellä on markkinoilla. Sitten, kun on selvillä siitä, minkälaisia yrityksiä on olemassa, kannattaa kohdentaa mainostustaan. Jos tekee hirveän pitkän luettelon, missä kertoo siitä, että osaa 3D-mallintaa, mutta se ei kuulu yrityksen tarpeisiin, niin silloin tekee turhaa työtä. Olen muutaman kerran lähestynyt yrityksiä liian pitkillä hakemuksilla, missä olen kertonut kaiken mahdollisen osaamisestani. Siinä ei kuitenkaan ole järkeä, koska ei kellään ole aikaa lukea mitään Irmari Rantamalan Harhamaa, joka on jättimäinen teos. Siksi olen ryhtynyt kohdentamaan viestiäni.

Viestin kohdentaminen

Teen huolellisen taustatyön minua kiinnostavista yrityksistä, ja sitten katson, millä tavoin he ovat perinteisesti mainostaneet eli hankkineet asiakkaita. Jos he esimerkiksi tarvitsevat jonkin fyysisen julkaisun tekoa, kuten vaikkapa mainoslehtisen valmistamisen, niin silloin otan heihin yhteyttä ja korostan sitä, että osaan käyttää taitto-ohjelmia kuten InDesignia. Laitan myös linkin portfoliooni, jotta he voivat heti kuullessaan taidostani katsoa ja tutustua aikaisemmin valmistamiini tuotteisiin. Kun he ovat tyytyväisiä näkemäänsä, on helpompi saada tilaus. Tämän lisäksi kannattaa profiloida yritystä mielessään, eli miettiä, mitä he myyvät ja kenelle, ja sitten miettiä, missä heidän kohderyhmänsä on. Jos esimerkiksi huomaan, että heidän asiakaskuntansa viettää paljon aikaa sosiaalisessa mediassa, niin saatan ehdottaa heille kampanjaa “somessa”. Laitan yleensä viestiini muutaman idean, mutta en liikaa, sillä en halua kenenkään varastavan alkuperäistä ideaani. En myöskään halua tehdä heti liikaa töitä ennen palkkauksen varmistamista.